Ajopäiväkirja - yksi automatka Euroopassa 2. osa

21.03.2021

Ja nyt kääntyi lehti, elämässäni oli alkamassa uusi luku. Maata näkyvissä, suuri yksinäisen saari keskellä merta! 

Muumipappa, kirjasta Muumipapan urotyöt (1950)

Tämä kirjoitus on jatkoa kirjoitukselle, joka kertoo matkastamme Helsingistä  Bulgarian Sandanskiin, toiseen kotikaupunkiimme.

Päivä 3, lauantai

· Nadarzyn, Puola - Gorzyczkin raja-asema, Puola - Vyskov, Tšekki

  • ajomatka n. 500 km
  • majoitus Penzion Sirius, 2-hengen huone 50 euroa, sis. aamiaisen

Kello on yhdeksän aamulla, kun laitamme navigaattoriin kohteeksi Vyskov. Lämmintä on asteen verran ja moottoritie edessä kutsuu. Katowicen kehätiellä on ruuhkia, mutta muuten matka etenee odotetusti ja mäkiset maisemat täällä Karpaattien juurella ovat upeita. Mutta ikinä emme varmasti totu noihin hulluihin esikaupungin risteyksiin, joissa kärrypoluilta tullaan suoraan liikenteen sekaan 100 km/h rajoitusalueilla.

Puolan uusia moottoriteitä
Puolan uusia moottoriteitä

Tiet ovat sulat ja mitä parhaassa kunnossa, suolassa ei ole säästelty. Tsekin ja Slovakian tiemaksut maksetaan tällä kertaa helposti jo Puolan puolella Orlenin bensa-aseman kioskilla. Vyskovin kaupunki on meille uusi tuttavuus, joten haluamme jättää aikaa kaupunkiin tutustumiselle. Olemmekin perillä jo hyvissä ajoin iltapäivällä ja lähdemme kävellen kaupunkiin. Vanhat rakennukset kertovat vuosisatojen historiasta ja Raatihuoneentorilla pysähdymme herkuttelemaan kunnon päivällisen. Illalla pää painuu tyynyyn Penzion Siriuksessa, joka on ehdottomasti yksi miellyttävimmistä majapaikoista, joissa olemme konsanaan vuosien varrella yöpyneet.

Vyskov
Vyskov

Päivä 4, sunnuntai

· Vyskov, Tšekki - Bratislava, Slovakia - Budapest, Unkari - Roszke, Unkarin raja-asema - Novi Sad, Serbia

  • ajomatka 650 km
  • majoitus hotelli Fontana, 2-hengen huone, jossa uusittu kylpyhuone, 44 euroa sis. aamiaisen
Suolapatsas
Suolapatsas

Mitä etelämmäksi päästään, sitä kylmemmäksi sää muuttuu - aamulla pakkasta on jo kymmenkunta astetta. Emme edes huomaa Tšekin vaihtuvan Slovakiaksi, niin helppoa on valtakunnan rajan ylittäminen Euroopassa. Slovakiassa pysähdymme OMT:n huoltamolle katsomaan Ouggia, surkeaa ja alakuloista suolapatsasta. Mukaan ostetaan annokset sushia ja espressot, matka jatkuu.

Lunta on vähän, aurinko paistaa ja tuuli voimistuu voimistumistaan. Ettei vaan enteile myrskyä... Liikenne sujuu hyvin ja autovanhuksemme nielee kilometrejä. Saavumme Unkariin, maksamme täälläkin tiemaksut ja kiidämme pustan sekä herkullisen gulassin maille. Unkarin moottoriteillä saakin olla tarkkana, sillä suljetut kaistat kasvattavat eteemme äkkiä seisahtavat jonot. 

Saavumme Unkarin ja Serbian rajalle n. klo 17 ja 20 minuutissa olemme jo Serbian puolella. Tällä EU:n ulkorajalla on joskus jonotettu tunteja, kun Saksasta Turkkiin matkalla olevat lomailijat täyttävät kaistat. Serbian puolella taivas tummuu ja tuo tullessaan öisen lumimyrskyn. Perillä NoviSadissa olemme klo 18.30. 

Serbiassa
Serbiassa

Fontana on pieni hotelli vanhassa kaupungissa ja siellä Ouggikin saa nukkua suojaisassa autotallissa. Oma huoneemme on siisti ja vaatimaton, suloisen lämmin. Syömme hotellin ravintolassa, sillä tämä viehättävä kaupunki ja sen upea keskustori ovat meille edellisiltä matkoilta jo hyvinkin tuttuja. Antaa lumen tuivertaa kaduilla ilman meitä. Serbiassa ihmiset ovat ystävällisiä, palvelu hyvää ja hintataso edullinen. Mutta muista, täällä kannattaa valita ravintolassa se savuton puoli. 

Novi Sad
Novi Sad

Päivä 5, maanantai

  • Novi Sad, Serbia - Dimitrovgrad, Serbian raja-asema - Sofia, Bulgaria - Sandanski, Bulgaria
  • 650 km
  • illaksi omaan kotiin Sandanskin kaupungin Dzhigurovon kylään

Sataa lunta, mielenkiinnolla lähdemme matkaan katsomaan, mikä on Serbian aurauskaluston valmius. Maantiet ovat onneksi hyvät ja alkumatka sujuu joutuisaan. Välillä pysähdymme "putarinalle" maksamaan tiemaksuja, joita kertyy maan läpi ajaessamme yhteensä reilun 10 euron edestä. Maksu virkailijalle onnistuu kätevästi euroilla, dinaareilla tai luottokortilla. 

Putarina, tiemaksut
Putarina, tiemaksut

Iloksemme Belgradin läpi kulkeva E75 vetää hyvin, mutta pian keli huononee ja pääsemme paikoitellen ajamaan vain 20-30 km tuntivauhtia. Ouggi selviää hyvin kitkoillaan, mutta monilla kanssa-autoilijoilla tuntuu olevan vaikeuksia. Pohjois-Serbian tasainen maasto on jäänyt taa, ympäristö muuttuu mäkiseksi ja edessä aukeaa Balkanvuoret. Jos vain näkisimme lumipyryn läpi, tietäisimme maisemien olevan hurmaavan kauniita.

Balkaninvuoret
Balkaninvuoret

Saavumme Bulgarian rajalle iltapäivällä neljän aikoihin, pakkasta on 8 astetta ja rekat ovat viisaasti jääneet parkkipaikoille odottelemaan parempaa ajokeliä. Rajanylitys on ohi viidessä minuutissa, maksamme 15 euron tiemaksun ja hurraa - enää pieni 3 tunnin pyrähdys ja olemme kotona Sandanskissa.

Sofian ohikulkutie
Sofian ohikulkutie

Matkalla moottoritiet ovat aivan tukossa, mutta aurat ja suola-autot ovat liikkeellä. Yhtään onnettomuutta emme näe koko matkalla, keli saa kaikki autoilijat varovaisiksi. 

Dzhigurovon kylä
Dzhigurovon kylä

Kaupan kautta kotiin Dzhigurovoon - ja lumitöihin. Onneksi naapurit ovat lämmittäneet takan ja kissakin odottelee kotimuurin päällä. Seuraavalla viikolla Ouggi pääsee peltikorjaamolle ja muutkin matkan rasitukset huolletaan pois.

Pohjois-Makedonian kevät
Pohjois-Makedonian kevät

Rakas lukija, arvaas vaan, että oli seikkailu - yksi niistä monista, joita olemme matkoillamme kokeneet! Kuukauden päästä kotimatka sujuu jo huomattavasti aurinkoisemmissa merkeissä. Silloin ajetaankin Serbiaan Pohjois-Makedonian halki - vanhastaan tuttu reitti tämäkin.

Minulla on varpaan nipukoita myöten hyvä olo. Mymmeli, kirjasta Muumilaakson marraskuu (1970)

Lumikki
Lumikki